Ilmu Baru dari Bogor : Joint Convention of the Asia Pacific Association of Medical Journal Editors and the 5th Asian Science Editors Conference & Workshop 2018 - Mustofa Abi Hamid's Blog

Update

Wednesday, July 18, 2018

Ilmu Baru dari Bogor : Joint Convention of the Asia Pacific Association of Medical Journal Editors and the 5th Asian Science Editors Conference & Workshop 2018


Chief editor dan/atau managing editor sebuah jurnal ilmiah merupakan ujung tombak dari maju mundurnya sebuah jurnal yang dikelolanya. Menjadi pengelola jurnal ilmiah itu memang ada seninya dan benefit tersendiri. Seperti kali ini saya diundang oleh Asosiasi Dewan Editor Indonesia (ADEI) untuk hadir dalam acara Joint Convention of the Asia Pacific Association of Medical Journal Editors and the 5th Asian Science Editors Conference & Workshop 2018 yang digelar di IPB International Convention Center.
ADEI merupakan panitia lokal sekaligus perpanjangan tangan dari CASE (Council of Asian Science Editors). Saya banyak menyerap ilmu baru dari para presenter dari berbagai negara. Mereka adalah para expert di bidangnya masing-masing. Kebetulan, saya chief editor VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro yang merupakan satu diantara 100 peserta yang mewakili Indonesia.
Harapan saya setelah mengikuti acara ini semoga semua ilmu yang saya serap hari ini dapat saya implementasikan dalam mengelola jurnal VOLT. Target saya mengantarkan jurnal ini menjadi jurnal terakreditasi Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi (Kemristekdikti) peringkat 2 dan jangka panjangnya dapat terindeks Scopus! Amin.
Prenternya keren-keren. Mereka dari Elsevier, Clarivate Analytics, DOAJ, COPE, Crossref, dan masih banyak lagi. Nanti selesai acara ini, akan saya posting materi yang sudah saya dapatkan hari ini supaya dapat dibaca secara luas.
Duo Chief Editor from Untirta! 

Nah, berikut ini list materinya:

  1. Principles of Transparency and Best Practice in Scholarly Publishing and COPE flow chart
    Presenters: Trevor Lane(COPE), Sam Mathew (India), Cheol-Heui Yun (Seoul National University)
  2. Major service of Crossref: DOI for scholarly contents, Cited-by function, Reference hypertext, Crossmark (Check for updates), FundRef (Open Funder Registry), Text and data mining (TDM), Meta data search, Similarity check (Crosscheck) for plagiarism detection
    Presenters: Muhamad Ratodi (Crossref), Mochammad Tanzil Multazam (Crossref), Sun Huh (Korea)
  3. Practice of manuscript editing
    Presenters: Basil D'souza (Editage), Jae-Hwa Chang (InfoLumi, Korea)
  4. How to add my journal to SCOPUS
    Presenters : KiHong Kim (Korea), Chair: Sadjuga (Indonesia)
  5. Open access journals in Asia and adding journal to Directory of Open Access Journal (DOAJ)
    Presenters: Tom Olijhoek (DOAJ editor-in-chief), Soon Kim (Cactus Communications, Korea)
  6. Evidence-based strategies for journal improvement (Clarivate Analytics)
    Presenters: Ian Potter, Chair: Cheol-Heui Yun (Korea)
  7. Upgrade the digital standards of Asia STM journals to be indexed in international databases
    Presenters: Tony Alves (Aries Systems), YoonSang Cho (Korea), Chair: Sun Huh (Korea)
  8. How to make my journal more successful
    Presenters: Nicholas Tally (Australia), Peter L Munk (Canada), Trevor Lane (COPE), Chair: Nicholas Tally (Australia)
  9. Komang G Wiryawan ( Indonesia): Indonesian Association of Scientific Journal Editors, Edy Soewono (Indonesia): ASEAN Citation Index (ACI), Lukman (Indonesia): Science and Technology Index (SINTA)
  10. Peer review concepts, models and updates
    Presenters: Wilfred CG Peh (Singapore), Saw Aik (Malaysia), Tyler Coupal (Canada), Jose FF Lapena (Philippines), Chair: Wilfred CG Peh (Singapore)
  11. Open access and open research collaboration
    Presenters: Ramanathan Subramaniam (Singapore), KiHong Kim (Korea), TaeSul Seo (Korea), Chair: Ramanathan Subramaniam (Singapore)
  12. “How to develop science journals in Asia” Group 1: Agricultural and Natural science editors, Chair: Cheol-Heui Yun (Korea); Group 2: Engineering editors, Chair: Jinnil Choi (Korea); Group 3: Medical Health editors, Chair: JeongWook Seo ( Korea); Group 4: Social Science and other areas, Chair: Bambang Purwantara (Indonesia)

Materi tersebut akan saya tulis pada postingan berikutnya. Silakan difollow blog saya ya untuk supaya mendapatkan update informasi dan beragam materi yang saya tulis. 😊

Bogor, 18 Juli 2018

No comments:

Post a Comment

Post Top Ad